martes, 30 de noviembre de 2010

El Clàssic menys clàssic: Fc Barcelona 5 Real Madrid 0

Apoteòsic, Increïble, Inoblidable… se m’acaben els adjectius per definir el gran Clàssic del futbol mundial. Només un partit així és capaç de paralitzar al món sencer davant del televisor durant 90 minuts. Abans, això si, vam poder veure hores i hores de tertúlies disteses (o no tant) anàlisis minuciosos al detall i pronòstics en molts casos i sovint, força agosarats. FC Barcelona contra Real Madrid, Guardiola contra Mourinho, Messi contra Cristiano Ronaldo, el joc de combinació frenètic dels blaugranes, contra el contraatac letal i mortífer dels blancs… Tots els ingredients a la graella, cuinats com els millors plats, a foc lent.

Miro a la grada i veig un imponent mosaic de color, fet per les 100.000 persones que omplen l’estadi. Com diria el mestre Cruyff, al veureu encara se’m posa la “Gallina de piel”. Veure de la mà, la senyera al costat dels colors blaugranes, és una sensació única i indescriptible.
Si m’acompanyeu, baixarem a la gespa i tot posant la mirada a l’horitzó, compartiré amb vosaltres el que va ser per mi, el partit de l’any a nivell mundial.
He de ser franc, ni en els meus millors somnis m’hagués pogut imaginar, el resultat d’ahir. A priori, hauria prés per boig al primer que m’ho hagués dit, però és aquesta la grandesa d’un Barça-Madrid, són partits únics en que tot és possible.


Encara ric avui, quan llegeixo i sento als diferents mitjans de comunicació, qüestionar l’aposta tàctica del sr. Mourinho. No ens enganyem senyors, com s’acostuma a dir en argot taurí: “ A toro pasao todos somos Manolete” o el que seria el mateix, que fàcil és dir les coses un cop ja han passat i les sabem, o no? considero que Mourinho, va fer la única aposta possible que podia fer, situar el seu equip a ¾ de camp, esperant al barça amb les línies ben juntes per evitar les passades entre línies, especialment dels tres petits genis (Xavi, Iniesta i Messi) i esperant robar ràpid la pilota, per sorprendre amb pilotes llargues a l’esquena de la defensa, aprofitant la velocitat de Cristiano Ronaldo, Di María o Benzema. No ens enganyem senyors, aquesta era la única manera de jugar-li al Fc Barcelona. 9 de cada 10 partits els hagués perdut el R.Madrid. Avui dia, jugar-li de tu a tu al Barça, és a dir amb línies obertes i a l’atac, és un suïcidi. Si proposes un intercanvi de cops amb els blaugranes, tens moltes possibilitats de perdre per KO. És trist, però la única esperança per la majoria d’equips que s’enfronten actualment al Barça (per no dir tots) passa perquè aquests no tinguin el dia i tu els puguis sorprendre amb un gol aïllat. Evidentment, alguna vegada pot passar i passarà, però cada dia no és diumenge.

He llegit i sentit també, que el Madrid no va jugar be, que va estar inoperant, tant en atac com en defensa i que ni va saber treure jugant la pilota des de darrere, ni arribar amb perill a la zona d’atac. A tota aquesta gent, els recordaria que si el Madrid en cap moment va ser l’equip del que presumien jornada rere jornada, aquell que era el màxim golejador i menys golejat de la lliga, va ser per què es va enfrontar a un grandíssim equip, que en cap moment els va deixar fer el seu joc i que no només es va imposar en qualitat de joc (com es suposava) sinó també en intensitat i concentració durant els 90 minuts de partit.

Plantejo una reflexió a la gent madridista: han vist alguna vegada a Cristiano Ronaldo, Ozil, Higuaín o Di María, corrent per ajudar a l’equip en tasques defensives? Jo veig cada diumenge a Villa, Messi i Pedro (o qui jugui) deixant-se la pell, corrent per l’equip, en cada partit del Barça. Senyors de Madrid, això no és casualitat, els resultats són fruit de la causalitat, és a dir de les coses que es busquen amb tot el sentit i la intenció del món. El Barça va jugar on, com i quan va voler amb un Real Madrid, que no va fer més que perseguir ombres durant els 90 minuts de partit. Bona prova d’això és la lamentable acció en la expulsió de Sergio Ramos o les contínues entrades a destemps i sense pilota de Pepe o Carvalho. El Barça, tocava, tocava i es divertia, mentre el Madrid patia i mirava el rellotge contant els minuts que restaven perquè acabés aquell malson. Realment sorprenent, la gran sensació de superioritat del Barça respecte el R.Madrid, almenys en el partit d’ahir. I com acostumem a dir, el millor pel final, la cirereta del pastís la trobem al final del match, on el Barça acabaria jugant amb vuit jugadors de la casa, en el seu equip (Valdés, Puyol, Piqué, Busquets, Iniesta, Pedro, Bojan i Jeffrén).


I als madridistes, els diria el següent: “La mujer del César no solo debe serlo, sinó parecerlo” una gran dita que ve a dir, que abans de parlar sobre qui és el millor equip del món, procureu no fer-ho tant a les zones mixtes o a les rodes de premsa, sinó demostrar-ho al camp, al terreny de joc, amb qualitat i saber estar, com ho demostra cada diumenge el Fc Barcelona. El 5-0 fa mal, però crec que el temps, la història i la experiència us a d’ensenyar a aprendre la lliçó d’una vegada per a totes, no perdeu més temps intentant desestabilitzar el Barça, no ho aconseguireu mai. Procureu invertir el vostre temps en treballar per créixer com equip, buscant la vostre pròpia formula, el vostre propi estil, perquè Barça només n’hi ha un i a Barcelona des de fa temps, hem optat per seguir un camí que a dia d’avui s’allunya molt o força del que heu triat vosaltres.

La feina en silenci i constant, el treball en equip, el avui per tu i demà per mi, la solidaritat en el treball col·lectiu, la humilitat, la senzillesa, el saber portar un escut i uns colors que representen a milions de gent que et recolza i que espera sempre el millor de tu… Tot això és el Barça. No pretenc que ho enteneu mai, però permeteu-me que em senti sempre orgullós, vagi on vagi, sigui on sigui, del meu club i dels meus colors…

domingo, 21 de noviembre de 2010

LA MASIA, TANCA LES PORTES DE LA FÀBRICA MADRIDISTA

Corren mals temps per la prolífica cantera del Real Madrid CF. Els de Chamartín, passen per un dels seus pitjors moments esportius en els darrers anys. I es que des de Madrid, l’entorn madridista, amb les altes esferes del periodisme esportiu de la capital al capdavant, es van encarregar de vendre’ns fins la sacietat, els èxits de la que consideraven com la millor cantera futbolística d’Espanya, arribant a batejar la cantera del Real Madrid, com “La Fabrica”. Allà, és on busquen formar i polir als futurs cracks merengues, en els camps de l’espectacular ciutat esportiva de Valdevebas. Des de Madrid, van optar un cop més per tirar de talonari, per fer realitat un dels eterns somnis de Florentino Pérez, fer de Valdebebas, “la ciutat del madridista” del s. XXI, buscant en una mena de comparació forçada, superar l’èxit experimentat i contrastat per l’AC Milán, amb el seu centre d’alt rendiment esportiu, el prestigiós Milán Lab.

Si tirem de memòria històrica, uns cinc anys enrere, podrem recordar quan Míchel González (l’actual entrenador del Getafe) entrenava a un espectacular i sorprenent Real Madrid Castilla. El filial madridista, que enamorava a propis i estranys amb el seu futbol, destacava sobremanera en el seu anhelat retorn a la categoria de plata del futbol espanyol. Tot i la bona temporada realitzada, el Castilla no va poder mantenir la categoria, amb un conjunt en que la mitjana d’edat de la plantilla no sobrepassava els 23 anys d’edat. La feina realitzada, però, no va caure en sac buit, ja que molts dels jugadors d’aquell equip, els trobem triomfant actualment a la primera divisió.
Els porters Diego Lopez i Jordi Codina, els defenses Álvaro Arbeloa, Miguel Torres o Filipe Luis, els centrecampistes Borja Valero, José Manuel Jurado, Esteban Granero o Juanfran Torres i els davanters Roberto Soldado, Álvaro Negredo, David Barral o Juan Mata, són només alguns dels exemples més clars, de jugadors que triomfen actualment a la primera divisió, la majoria d’ells, fora del Bernabeu. Tots ells, són productes de “la fàbrica” i tots ells també, van haver d’emigrar del club, al haver estat víctimes d’una política esportiva, que ha demostrat amb el temps, menysprear i no valorar els joves valors de casa. El talonari de Florentino és l’actual aposta del club i La fàbrica... ja no produeix.

Qui si produeix i molt, és el Fc Barcelona amb una Masia, que de seguir així haurà de ser ampliada, per poder donar cabuda a totes les perles blaugrana que setmana rere setmana, despunten en les diferents categories del futbol base del club.
És realment impactant la temporada que està realitzant el Barça B, a la segona divisió del futbol espanyol (l’ara anomenada Liga Adelante). Si per un moment ens equivoquéssim de camp i enlloc d’anar al Camp Nou, ens desviéssim 300m tot arribant al Miniestadi, ja posats a imaginar, si per un moment ens traicionés la vista i no veiéssim la cara als jugadors, ni el nom a les seves respectives samarretes, juraríem que qui juga és el primer equip del Fc Barcelona i no l’equip de joves talents, entrenat per Luis Enrique.
El Fc Barcelona, realitza una clara aposta pel planter, que fa que tots els equips del seu futbol base, practiquin la mateixa filosofia de futbol de toc, aplicada pel primer equip de Pep Guardiola. Tot passejant per la ciutat esportiva Joan Gamper, situada a St. Joan d’Espí, podem donar un cop d’ull a l’atractiva proposta de joc implantada pels blaugranes. Tots els equips de base, busquen sortir jugant amb la pilota des de darrere i tenir sempre el control de la pilota, buscant combinacions ràpides i a la vegada precises, aconseguint crear d’un joc vistós, el més difícil, aconseguir un resultat igualment efectiu.
Tot aquest treball realitzat, similar al del primer equip, tots els automatismes assimilats ja a la base i el treball amb aquesta filosofia de joc de toc, faciliten a qualsevol jugador del club, la possibilitat de poder arribar algun dia a jugar en el primer equip, havent assimilat el sistema de joc i guanyant-li temps al seu evident i alhora necessari període d’adaptació.
Amb els exemples recents per tots, de jugadors com Sergio Busquets o Pedro Rodríguez, que en un any, van passar de jugar en camps de Tercera Divisió a aconseguir aixecar un mundial amb la selecció espanyola o una copa d’europa, amb el Fc Barcelona, treballen les joves promeses barcelonistes, per tal d’aconseguir una oportunitat, que els permeti fer-se un nom en el Camp Nou

La Masia, està produint jugadors amb molt bona pinta. Als ja coneguts com Thiago Alcántara, Andreu Fontás, Marc Bartra, Oriol Romeu o Jonathan Dos Santos, els i hem de sumar el de jugadors més joves, que despunten en categories inferiors, com poden ser: Gael Etock, Enguene, Armand Ella, Gerard Deulofeu o Rafa Alcántara.
El bon treball realitzat pel Barça, dóna els seus fruits i es que la Masia, s’ha convertit en un model a seguir per la resta de clubs de futbol del món, que busquen emular aquest projecte amb sentit i real, que poc té a veure amb l’oblidat de “ la fàbrica”.